To może być przełomowe wydarzenie. Spółki JSW, PKP Cargo oraz H. Cegielski – FPS zawarli umowę ws. budowy lokomotyw wodorowych. Portal Fabryki w Polsce wyjaśnia, jak będzie przebiegał proces tworzenia innowacyjnego projektu.
Porozumienie podpisano podczas Kongresu 590 w Jasionce. PKP Cargo i Jastrzębska Spółka Węglowa uchwaliły listy intencyjne w tej sprawie już w czerwcu tego roku, ale to kilka dni temu do projektu dołączył także jeden z najważniejszych producentów taboru kolejowego – H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych.
Jak mają wyglądać poszczególne etapy projektu? Spółka z Jastrzębia będzie odpowiedzialna za produkcję „paliwa przyszłości” na skalę przemysłową. – Możemy wytwarzać wodór w bardzo konkurencyjnej cenie. Zamierzamy go pozyskiwać z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym w procesie koksowania węgla w naszych koksowniach – mówi Daniel Ozon, prezes zarządu JSW SA. – JSW, poza produkcją niezbędnego surowca do produkcji stali, ma szansę stać się również producentem paliwa, które zmniejsza emisyjność, bo przecież efektem spalania wodoru jest niemal wyłącznie para wodna. – czytamy w komunikacie Jastrzębskiej Spółki Węglowej.
Zakłady im. Cegielskiego – FPS zajmą się pracami związanymi z budową lokomotywy z napędem wodorowym, a PKP Cargo przekaże odpowiednie pojazdy do testowania pociągu.
Podczas uroczystości wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel także nie krył zadowolenia z nowego projektu. Przypomniał on, że dotychczas jeszcze nikt w kraju nie podjął się budowy lokomotywy zasilanej wodorem. – Zakładam, że projekt zakończy się sukcesem, bo przecież trzech partnerów z takimi doświadczeniami, kompetencjami rzadko się spotyka i oni muszą po prostu dać radę i co do tego nie ma żadnych wątpliwości – mówił w komunikacie PKP Cargo minister Bittel.
Dodaj komentarz