Transport maszyny TBM z Hiszpanii. Fot. GDDKiA
Transport maszyny TBM z Hiszpanii. Fot. GDDKiA
Transport maszyny TBM z Hiszpanii. Fot. GDDKiA
Transport maszyny TBM z Hiszpanii. Fot. GDDKiA
Kilka miesięcy temu rozpoczęła się realizacja jednego z trudniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Chodzi o 10 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą. Aby był możliwy przejazd tą trasą trzeba nie tylko zbudować wysokie estakady, ale także wydrążyć tunel 100 m pod powierzchnią. W tym celu wykonawca musi sprowadzić wielkie urządzenie do drążenia tunelu.
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine). To właśnie to urządzenie będzie odpowiedzialne za wydrążenie tunelu w województwie podkarpackim. Rozpoczęła się wielka operacja logistyczna, której celem jest sprowadzenie maszyny z Hiszpanii.
Z Kastylii na Podkarpacie
Transport TBM rozpoczyna się w hiszpańskim Noblejas. Z tego miasta największe części maszyny (napęd główny, tarcza skrawająca itd.) zostaną skierowane do portu w Santander, a następnie przypłyną do Szczecina. Po dotarciu do polskiego portu ładunek zostanie przeniesiony na specjalne barki i Odrą przypłynie do Opola. Następnym krokiem będzie transport specjalnymi platformami do podrzeszowskiej Babicy.
Elementy, które ze względu na mniejszy ciężar mogą przemieścić się transportem kołowym, trafią bezpośrednio na plac budowy.
Wszystkie części TBM zostaną sprowadzone do końca tego roku. Tak, aby prace związane z budową tunelu mogły się zacząć już w 2023 r.
Projekt za 2 mld zł
Tunel między Rzeszowem a Babicą zostanie wykonany metodą drążenia mechanicznego. Konstrukcja tunelu będzie składać się z pierścieni złożonych z prefabrykowanych elementów żelbetowych.
Zakończenie prac na tym odcinku drogi S19 jest planowane w 2026 r. Wartość kontraktu to ponad 2 miliardy złotych.
Dodaj komentarz