Geneza firmy Świątek sięga jeszcze lat 70-tych minionego stulecia. Wówczas student Politechniki Poznańskiej, ale przede wszystkim uczestnik rajdów samochodowych, w nowo powstałej klasie Fiata 126p, rozpoczął działania nad przyspieszeniem swojego samochodu. Lech Świątek od ponad 30 lat jest właścicielem renomowanej fabryki produkującej wałki rozrządu silnika.
Świątek pracował nad tuningiem silnika, a jednocześnie testował poszczególne modyfikacje w wyścigach samochodowych (został wice mistrzem Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski w 1975 roku). Popularny „maluch”, który po wyjechaniu z fabryki osiągał moc 23 koni mechanicznych, po pracach bydgoskiego konstruktora był w stanie uzyskać ok. 50 koni. Do jakiej prędkości można było się nim rozpędzić? Według Lecha Świątka, fiat 126p ze zmodyfikowanymi wałkami rozrządu był w stanie przyspieszyć do ok. 130-140 km/h.
Tuning to modyfikacja silnika seryjnego w celu uzyskania jego jeszcze większej mocy. – Silnik seryjny osiąga pewne moce, ale ma być przede wszystkim trwały. Dlatego, podczas imprez sportowych lub na indywidualne potrzeby klienta przerabiamy go by był w stanie uzyskać jak największą dynamikę – mówi Lech Świątek i dodaje: – Mamy różnych klientów, niektórzy z nich to mechanicy samochodów, ale także zwykli kierowcy, którzy chcą poprawić moc swojego silnika. Co raz częściej zdarzają się też użytkownicy, którzy chcą zmodyfikować silnik w autach starszej generacji – mówi właściciel zakładu.
Interesujecie się, jak wygląda produkcja wałków rozrządu w firmie Świątek? W jaki sposób przeprowadzony jest tuning silnika? Odpowiedź na wszystkie nurtujące Was pytania znajdziecie w naszym materiale filmowym.
Dodaj komentarz