W Świnoujściu ruszają przygotowania do jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii polskiego przemysłu morskiego. Podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla części lądowej przyszłego portu zewnętrznego. To istotny krok w stronę budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zawarł porozumienie z gdańską firmą Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego. Umowa obejmuje przygotowanie projektu funkcjonalno-użytkowego (PFU) oraz pełnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla infrastruktury lądowej portu. Zakres prac dotyczy m.in. budowy torów kolejowych, układu drogowego, parkingów oraz niezbędnej infrastruktury sanitarnej.
Jakie są plany?
W ramach przedsięwzięcia powstanie aż 186 hektarów nowego lądu, z czego 70 hektarów zostanie przeznaczonych pod terminal kontenerowy. Przylądek Pomerania, jak nazwano inwestycję, ma być ukształtowany dzięki innowacyjnemu podejściu do prac pogłębiarskich – urobek zostanie wykorzystany do budowy pirsu i zintegrowanego falochronu, co stworzy nowy półwysep na Bałtyku.
Port w Świnoujściu ma być przygotowany do obsługi największych statków transoceanicznych wpływających na Bałtyk – jednostek o długości do 400 metrów. Planowana wartość inwestycji przekracza 10 miliardów złotych. Część morską inwestycji zrealizuje Urząd Morski w Szczecinie, natomiast za budowę infrastruktury terminalowej odpowiadać będzie międzynarodowe konsorcjum firm z Kataru i Belgii.
Źródło: WNP
Dodaj komentarz