TS-11 Iskra MR. Fot. Lukas skywalker - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2679502
…PZL TS-11 Iskra – pierwszego, polskiego samolotu napędzanego silnikiem odrzutowym?
Wszystko zaczęło się cztery lata wcześniej, kiedy Dowództwo Wojsk Lotniczych zleciło opracowanie samolotu szkolno-treningowego z napędem odrzutowym. Zadania podjął się zespół zarządzany przez inżyniera Tadeusza Sołtyka z Instytutu Lotnictwa w Warszawie.
Od tego czasu trwały intensywne prace nad konstrukcją TS-11 Iskra. W 1958 roku w WSK Okęcie rozpoczęto budowę czterech prototypów – jednego do badań i trzech do prób w locie.
Pierwszy z prototypów został wyposażony w silnik Viper o ciągu 7,80 kN (była to wersja nieuzbrojona). To właśnie lot tego modelu miał miejsce 5 lutego 1960 r. Za sterami Iskry siedział doświadczony pilot – inż. Andrzeja Abłamowicz.
Kolejne wersje były już wyposażone w polski silnik HO-10, a także w 23 mm działko, umieszczone w kadłubie.
Nadal jednak trwały badania nad m.in. właściwościami lotnymi czy sterownością samolotu. Seryjna produkcja PZL TS-11 Iskra rozpoczęła się dopiero w 1962 roku. Popularne Iskry były wytwarzane przez pracowników Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL – Mielec do 1987 r.
Warto wspomnieć, że w latach 70. pięćdziesiąt samolotów TS-11 Iskra zakupiły Indyjskie Siły Powietrzne.
Dodaj komentarz