
Przestrzeń kosmiczna. Fot. Pixabay

Zespół polskich studentów. Fot. Politechnika Warszawska

Aplikacja AstroSonix. Fot. Politechnika Warszawska
Wrażenia związane z przestrzenią komiczną kojarzą nam się przede wszystkim z widokiem. Planety, gwiazdy, galaktyki. Czy można przekształcić kosmiczne obrazy w dźwięk? Nad taką technologią pracuje NASA. Agencja zorganizowała hackathon, w którym swoje rozwiązania prezentowali także polscy inżynierowie.
Sonifikacja NASA umożliwia odbiorcom „słuchanie” obrazów z kosmosu. Poprzez przetwarzanie danych astronomicznych tworzą się nuty i dźwięki dwuwymiarowe.
To rozwiązanie dedykowane osobom niewidomym czy niedowidzącym. Jednak technologia mogłaby również zostać wykorzystana, np. w planetariach. Dzięki temu odwiedzający łączyliby zmysły wzroku i słuchu, by wyobrazić sobie przestrzeń kosmiczną.
NASA szuka nowych rozwiązań, dzięki którym byłoby możliwe słuchanie kosmosu. W tym celu agencja zorganizowała hackathon „International Space Apps Challenge”.
AstroSonix
W wydarzeniu wzięli udział studenci Politechniki Warszawskiej – Maciej Leszek, Piotr Wojciechowski oraz Jakub Budrewicz. Członkiem zespołu był również przedstawiciel Wojskowej Akademii Techniczej – Michał Oręziak.
Polscy studenci stworzyli aplikację AstroSonix. To technologia, która mogłaby pozwolić doświadczyć sonifikacji obrazów wykonanych przez teleskopy kosmiczne oraz satelity.
– Za pomocą specjalnie tworzonych heurystyk dokonywana jest parametryzacja obrazu i konwersja na parametry ścieżek dźwiękowych. Łącząc dane z obu podejść aplikacja generuje ścieżkę dźwiękową, korzystając z otwartych modeli machine learning. Dzięki temu każdy może bezpłatnie stworzyć sonifikację, korzystając ze swojego telefonu czy laptopa – wyjaśniają przedstawiciele Politechniki Warszawskiej.
Studenci z Warszawy zajęli szóste miejsce w hackathonie NASA. W rywalizacji brało udział 71 zespołów
Dodaj komentarz