Baltic Hub to największy polski terminal kontenerowy. Do gdańskiego portu wpływa kilkaset statków rocznie, w tym największe na świecie kontenerowce. Władze obiektu poinformowały o kolejnej inwestycji, która jeszcze bardziej umocni jego pozycję.
Kierownictwo Baltic Hub dąży do tego, aby gdański obiekt stał się jednym z największych hubów kontenerowych w Europie. Już dziś terminal w Gdańsku to brama transportowa dla wielu państw Europy Środkowo-Wschodniej.
Aby jeszcze bardziej umocnić pozycję Baltic Hub zdecydowano się na kolejną inwestycję.
Kolejny terminal
28 listopada br. rozpoczęła się budowa trzeciego głębokowodnego terminalu T3. Obiekt będzie miał ścianę nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Dzięki temu powierzchnia operacyjna Baltic Hub zwiększy się o 36,5 hektara.
W ramach inwestycji do terminalu w Gdańsku trafi także nowoczesny sprzęt. Władze Baltic Hub planują zakup siedmiu żurawi nabrzeżnych, które mogą obsługiwać największe statki na świecie. Terminal będzie także wyposażony w dwadzieścia półautomatycznych suwnic bramowych umożliwiających operatorom zdalne sterowanie.
Dwa etapy prac
Wartość całego projektu to 450 mln euro. Tak duża inwestycja musi być podzielona na etapy. W pierwszej fazie pracownicy firmy Budimex i Deme wybudują 36-
hektarowy terminal. Natomiast w drugiej części projektu powstanie budowa ściany nabrzeża.
– W ciągu najbliższych miesięcy powiększymy terytorium lądowe Polski o 36 hektarów. Same prace budowalne zakładają wykonanie robót czerpalnych o kubaturze ponad 4 mln m3, wykonanie linii cumowniczej o długości ponad 700 m. Sam terminal T3 będzie pół automatyczny co jest nowością w Polsce i trendem obecnym w tej chwili na świecie – mówi Cezary Łysenko, Dyrektor Dywizji Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA.
—
Baltic Hub obsługuje rocznie ponad 700 statków, z czego ok. 100 stanowią największe kontenerowce na świecie. Terminal każdego roku generuje 12 mld zł do budżetu państwa z podatku VAT. Obiekt zatrudnia ponad 1200 pracowników.
Dodaj komentarz