MS "Batory, zdjęcie z lat 30. Fot. Wikipedia.

MS "Batory, zdjęcie z lat 30. Fot. Wikipedia.

Przemysłowe historie

#KalendariumPrzemysłowe: Ostatni rejs MS „Batory”

Dzisiaj mijają pięćdziesiąt trzy lata, odkąd znany polski transatlantyk wrócił ze swojej ostatniej podróży. Jednak historia MS „Batory” to nie tylko kilkaset rejsów. To także spektakularne misje, podczas których polski okręt zasłynął jako „lukcy ship”, czyli szczęśliwy statek.

W latach 30.  w stoczni włoskiego Triestu powstały dwa bliźniacze transatlantyki – MS „Piłsudski” oraz MS „Batory”. Ten drugi, którym dzisiaj się zajmiemy, był w stanie przewieźć 760 pasażerów oraz 1200 ton ładunku.

W pierwszy rejs „Batory” wyruszył w kwietniu 1936 r. Statek wodował m.in. w Barcelonie, Londynie i Lizbonie, po czym zaczął regularne kursy za ocean.

Polski transatlantyk szybko zdobył uznanie pasażerów. Wnętrze statku było nowoczesne i modernistyczne, a nad wystrojem „Batorego” czuwała specjalna komisja artystyczna. Pasażerów przyciągała także miła atmosfera oraz fantastyczne dania przygotowywane przez kucharzy.

Warto jednak pamiętać, że rejs „Batorym” odbywali nie tylko bogaci turyści, ale także emigranci, którzy za Atlantykiem poszukiwali lepszego życia.

Trudne misje „Batorego”

Zupełnie zmieniła się rola polskiego statku w czasie II wojny światowej. Ze zwykłego transatlantyku „Batory” stał się wojskowym transportowcem. Statek uczestniczył m. in w ewakuacji żołnierzy z Francji, pływał także w konwojach wojskowych. W czasie wojny polski transatlantyk odbył 59 podróży i przewiózł 120 tysięcy osób.

Po 1939 roku „Batory” odbył także kilka ważnych misji. Na pokładzie polskiego statku przewożono do Kanady angielski skarb wojskowy, a także wawelskie arrasy. Co istotne „Batory” nigdy nie został uszkodzony przez niemieckie  u-booty, dlatego nazwano go „lucky ship”, czyli szczęśliwym statkiem.

Bogata kariera

MS "Batory, zdjęcie z lat 60. Fot. Wikipedia.

MS „Batory, zdjęcie z lat 60. Fot. Wikipedia.

Po zakończeniu wojny „Batory” pływał na trasie Gdynia-Bombaj, a następnie wrócił na kursy transatlantyckie, m.in. do Stanów Zjednoczonych czy Kanady.

Ze swojej ostatniej podróży, statek wrócił dokładnie 53 lata temu – 24 lutego 1969 r. Przez całą swoją „karierę” polski transatlantyk odbył 222 rejsów, podczas których przewiózł 270 tysięcy pasażerów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *