Silnik

Silnik

Aktualności

Jakie perspektywy dla branży motoryzacyjnej? „Motobarometr” – porównujemy wyniki z 2017 i 2018 roku

Czy dwie trzecie producentów z branży automotive nie planuje inwestować w innowacyjne technologie? Takie pytania stawiają komentatorzy raportu „Motobarometr” z 2018 roku. 

Firma Exact Systems przeprowadziła ankietę wśród przedstawicieli branży motoryzacyjnej. Zadała w niej pytanie o przyszłość branży automotive m. in. o plany produkcji czy problemy w działalności. Spróbujmy porównać, jak przez ostatni rok zmieniło się nastawienie przedstawicieli branży.

W 2017 roku pytano producentów i poddostawców branży motoryzacyjnej np. o podejście do elektromobilności. Otrzymane wyniki wskazywały na pesymistyczne nastawienie przedstawicieli automotive. Zdecydowana większość (68%) respondentów twierdziła, że – przyjęty przez Radę Ministrów w 2017 r. – Plan Rozwoju Elektromobilności jest niemożliwy do zrealizowania (program rozłożony na poszczególne etapy, zakłada m.in. zarejestrowanie miliona samochodów elektrycznych do 2025 roku). Jaki był powód negatywnej oceny respondentów? Jedna trzecia z nich zwróciła uwagę na brak odpowiedniej infrastruktury np. zbyt małą ilość stacji ładowania pojazdów. Wymieniają oni także niską świadomość społeczeństwa oraz niewielkie kompetencje polskich dostawców w obszarze elektromobilności.

„Pojazdy elektryczne z pewnością na stałe wpiszą się w przyszły obraz motoryzacyjny, ale nie stanie to się w ciągu najbliższych kilku lat. To będzie raczej zmiana ewolucyjna, a nie rewolucja” – tłumaczą eksperci z Exact Systems.

Czy przez ostatnie 12 miesięcy sytuacja uległa zmianie? W „Motobarometrze” z 2018 roku nie zadano przedstawicielom firm z branży motoryzacyjnej pytania bezpośrednio związanego z elektromobilnością, jednak są inne wskaźniki, które mogą nam pomóc w tym temacie. 39% ankietowanych odpowiedziało, że w ich firmie istnieje dział, odpowiedzialny za badania i rozwój nowoczesnych technologii. Niemal jedna trzecia respondentów zwróciła uwagę, że w zakładzie produkowane są części do ekoaut i aut autonomicznych. „Zaskakuje mnie, że tylko 39 procent polskich firm przygotowuje się do przyszłych zmian, prowadząc badania i rozwój nowoczesnych technologii. Na co czeka pozostałe 61 procent? Czy planują opuścić przyszłość i wyjść z biznesu?” – zastanawia się Mario Herger w komentarzu do „Motobarometru”.

Z drugiej strony optymizmem może napawać fakt, że prawie połowa ankietowanych z 2018 r. zwróciła uwagę na powiązanie rozwoju branży automotive z nowymi technologiami. Dotyczy to głównie produkcji części lub podzespołów do aut elektrycznych, hybrydowych i autonomicznych lub całych pojazdów.

Wzrost czy spadek produkcji?

W „Motobarometrze” pytano także o poziom produkcji – tu wyniki są zdecydowanie bardziej pozytywne. O ile w 2017 r. tylko 36% ankietowanych uważało, że produkcja w ich firmie wzrośnie, to w 2018 jest ich ponad dwa razy więcej (68%). – Ważnym czynnikiem wpływającym na optymizm polskich menadżerów jest właśnie rosnący eksport komponentów. Przemysł motoryzacyjny w Polsce jest silnie powiązany z europejską koniunkturą, szczególnie w Niemczech, gdzie produkcja aut jest na stabilnym, jak na razie, poziomie. Części i akcesoria odgrywają coraz większą rolę w eksporcie branży – pisze w komentarzu do raportu Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

A jakie czynniki według respondentów, mogłyby poprawić produkcję w polskim automotive? Zarówno w 2017 r., jak i w 2018 r. najczęściej wskazuje się na nowe zamówienia od partnerów z zagranicy.

Zatrudnienie. Kolejny powód do optymizmu?

Rok temu 44% przedstawicieli branży motoryzacyjnej zwróciło uwagę na możliwość zwiększenia zatrudnienia. W „Motobarometrze” z 2018 roku, dwóch na trzech liderów automotive jest w stanie zaangażować większą ilość pracowników. Warto doprecyzować, że prawie każdy (98%) z przedsiębiorców automotive zdecyduje się zatrudnić nowych pracowników produkcyjnych.

Zapewne z tymi zagadnieniami wiąże się także pytanie o największe problemy w zatrudnieniu w motoryzacji. 63% ankietowanych producentów i poddostawców branży motoryzacyjnej zauważyło, że największe zmartwienie stanowi dla nich mała liczba kandydatów do pracy. Podobnie, jak w 2017 z odpowiedzi wynika, że liderzy automotive narzekają także na niewielką ilość wykwalifikowanych kandydatów oraz zbyt wysokie oczekiwania zarobkowe.

Należy dodać, że w najnowszym „Motobarometrze” zwrócono także uwagę na zwiększającą się liczbę pracowników z Ukrainy. Większość badanych (57%) zatrudnia pracowników z Ukrainy z uwagi na brak polskich pracowników.

Wydaje się, że wyniki „Motobarometru” z 2018 roku wskazują na wzrost nastrojów optymistycznych w branży automotive w Polsce. Wskazują na to przewidywane wzrosty w produkcji i zatrudnieniu. Jak zmieniło się nastawienie do elektromobilności i innowacyjnych technologii w automotive? Chyba mamy jeszcze zbyt mało danych w tej materii. Z pewnością „Motobarometr” z 2019 pomoże nam bardziej precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *