Stacja paliw. Fot. Pixabay

Stacja paliw. Fot. Pixabay

Technologie

Paliwa alkilatowe to ekologiczna przyszłość? Polski producent dostarcza je na cały świat

Walka z zanieczyszczeniami i spalinami. W ostatnim czasie to jedno z najważniejszych zadań, z którym muszą uporać się zarówno politycy, jak i przedstawiciele branży przemysłowej. Jedną z przyczyn niepokojących zmian są substancje generowane przez samochody. Czy rozwiązaniem, które mogłoby pomóc w tej walce jest paliwo alkilatowe?

Początki paliwa alkilatowego sięgają II wojny światowej. W tym czasie amerykańskie myśliwce potrzebowały jak najbardziej efektywnego paliwa. Chodziło o maksymalne zwiększenie mocy silnika przy równoczesnym zachowaniu jego trwałości. Było to możliwe dzięki paliwom alkilatowym, które zawierają jedynie dziesięć składników (tradycyjna benzyna składa się z ok. 100 elementów).

Następnie paliwa alkilatowe zostały zapomniane. Korzystano z nich głównie podczas wyścigów samochodowych.

Paliwo bez rakotwórczych substancji

Czy niedługo może nastąpić ponowne zainteresowanie paliwami alkilatowymi? Z pewnością ten rodzaj benzyny jest o wiele bardziej przyjazny dla otoczenia.

Paliwa alkilatowe nie zawierają rakotwórczego etanolu, benzenu i toluenu. W porównaniu do tradycyjnej benzyny generują o 40% mniejszą emisję szkodliwych spalin oraz zawierają o 90% mniejszą zawartość szkodliwych związków chemicznych.

Tradycyjna benzyna zawiera m.in. olefiny, które poprzez tworzenie żywic i osadów w układzie dolotowym silnika, powodują negatywne dla człowieka i otoczenia spaliny.

Polski producent benzyny alkilatowej

Warter Fuels to polski producent benzyny alkilatowej. Może być ona wykorzystywana w silnikach dwu i czterosuwowych. Firma dostarcza swoje produkty do 120 państw na całym świecie.

– Benzyny alkilatowe Warter PRO praktycznie nie zawierają węglowodorów aromatycznych (maksymalnie 1% objętości) i olefin (maksymalnie 1% objętości), co bardzo korzystnie wpływa na eksploatację silnika i czystość spalin. Na paliwo alkilatowe składają się w zasadzie wyłącznie węglowodory nasycone. To związki najbardziej stabilne chemicznie, o wysokiej wartości opałowej. Nie powodują tworzenia się osadów w komorach spalania silnika. Rozgałęzione izoparafiny cechują wysokie liczby oktanowe, a produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin są wyłącznie dwutlenek węgla i woda – podkreśla Janusz Pilarczyk z zarządu Warter Fuels SA.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *