Fragment autostrady A4

Fragment autostrady A4

Technologie

Polscy naukowcy szukają metod redukcji hałasu na autostradach

Hałas drogowy może być bardzo dotkliwy w codziennym życiu. Najczęściej stosowanym zabezpieczeniem są ekrany. Okazuje się jednak, że takie rozwiązanie ma wiele wad. Dlatego polscy badacze sprawdzają skuteczność zupełnie innych środków.

„Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i ich stosowania”. To nazwa projektu, nad którym pracują pracownicy polskich politechnik: Krakowskiej (lider konsorcjum) oraz Białostockiej, Rzeszowskiej, Warszawskiej, Rzeszowskiej oraz Wrocławskiej. Naukowcy otrzymali dofinansowanie z NCBiR oraz GDDKiA.

Według polskich inżynierów stosowanie ekranów przeciwhałasowych ma w wielu przypadkach ograniczony sens. Ich zdaniem, to rozwiązanie negatywnie wpływa na monotonię jazdy, oznacza także większe koszty utrzymania drogi. Konstrukcje mogą także w przypadku zderzenia okazać się bardzo niebezpieczne dla kierowców, a także dla zwierząt (np. ptaków). Ekrany powodują również zakłócenia krajobrazu.

Cicha nawierzchnia i zieleń

– Badania nad innymi metodami redukcji hałasu drogowego wskazują, że najskuteczniejsze są metody zmniejszania hałasu „u źródła”, a więc w miejscu, gdzie on powstaje – mówi prof. Janusz Bohatkiewicz z Politechniki Krakowskiej, kierownik projektu.

Pracownicy polskich uczelni zrealizują dziewięć zadań badawczych, w których zostaną sprawdzone nowe metody walki z hałasem. Mają być one tańsze i bardziej skuteczne od dotychczasowych rozwiązań.

Inżynierowie sprawdzą m.in. w jaki sposób zieleń może oddziaływać na zmniejszenie hałasu. Dokonają także pomiarów hałaśliwości urządzeń dylatacyjnych na mostach oraz skontrolują stopień zużycia nawierzchni drogowej.

– W naszym projekcie zaproponowane zostaną kompleksowe zestawy rozwiązań np. nawierzchnia redukująca hałas, czyli tzw. cicha nawierzchnia, zieleń, ograniczenie prędkości i inne, które tworzą tzw. metody łączne ochrony przed hałasem drogowym – twierdzi prof. Bohatkiewicz – Istotną nowością i innowacją będzie próba wstępnego określenia i wprowadzenia nowego pojęcia w drogownictwie, jakim jest tzw. krajobraz akustyczny. To wprowadzenie do otoczenia drogi takich rozwiązań, które ograniczą hałas i jednocześnie wprowadzą nowy rodzaj dźwięków, zbliżonych swoim charakterem do środowiska naturalnego.

One thought on “Polscy naukowcy szukają metod redukcji hałasu na autostradach

  1. Tom Reply

    Największy sposób na redukcję hałasu to przygotowanie odpowiedniej nawierzchni. Ile razy jechaliśmy hałasującą drogą by przejść do nawierzchni o dużo mniejszym hałasie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *