Wzrasta znaczenie cyberbezpieczeństwa

Wzrasta znaczenie cyberbezpieczeństwa

Aktualności

Rozwijanie nowych technologii musi iść w parze z bezpieczeństwem. Jak to wygląda w przemyśle morskim?

W polskich zakładach produkcyjnych coraz częściej spotykamy się z innowacyjnymi technologiami. Usprawniają one produkcję, pomagają w zarządzaniu fabryką czy optymalizują procesy logistyczne. Wraz z upowszechnieniem nowoczesnych technologii, pojawiło się także ryzyko zagrożeń cybernetycznych. O tym jak należy radzić sobie z tego typu zagrożeniami rozmawiano podczas II Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego w Gdyni.

W Forum wzięło udział 140-tu przedstawicieli świata nauki, biznesu oraz administracji. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną, Port Gdańska, PZU LAB SA oraz NASK SA (spółka, oferująca usługi bezpieczeństwa informatycznego).

Przedstawiciele PSSE zwrócili uwagę, że na terenie inwestycyjnym Strefy funkcjonują obiekty, które oprócz wykorzystania nowoczesnych technologii, będą korzystać z odpowiednich systemów cyberbezpieczeństwa. Jednym z przykładów jest Wyspa Ostrów, gdzie PSSE przygotowuje odpowiednią infrastrukturę pod inwestycję. W zmodernizowanym zakładzie będzie możliwa nowoczesna produkcja stoczniowa, a także inwestycje typu off-shore np. budowa stacji transformatorowych dla projektów wiatrowych.

Wyspa Ostrów dysponuje niezwykłym potencjałem inwestycyjnym. Doskonale skomunikowana, leżąca w centrum Gdańska, z 550-metrowymi nabrzeżami Kaszubskim i Trawlerowym oraz Stocznią Gdańsk jest unikatowym na skalę europejską miejscem do produkcji stoczniowej i okołostoczniowej. Naszym zadaniem jest nie tylko przywrócenie tych terenów do życia, lecz także zapewnienie  bezpiecznej produkcji – podkreślił wiceprezes PSSE Paweł Lulewicz

Obecnie na Wyspie Ostrów prowadzone są prace remontowe Powstają m.in. dwie nowoczesne płyty montażowe i budowa zaplecza technologicznego, , dzięki którym będzie możliwa produkcja statków o długości do 90 m.

Warto wymienić także przykład Portu Gdańsk, gdzie również zostały wprowadzone innowacje technologiczne m.in. z przemysłu kosmicznego. Zaimplikowano tu Inteligentny System Zarządzania Ruchem. Jakie są zadania tego mechanizmu? Chodzi o rozpoznawanie, kontrolowanie i zarządzania ruchem pojazdów w porcie. – Spółka zdecydowała się także na system czujników pomiaru emisji pyłu i odorów na terenie Portu, co pozwala kontrolować oraz analizować emisję przemysłową  i stopień zanieczyszczenia powietrza, a w efekcie szybko reagować – informuje PSSE.

Natomiast Wiceprezes Zarządu Portu Gdańsk Piotr Nowak odniósł się do kwestii zarządzania ryzykiem w Porcie: – Zarządzanie ryzykiem w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. oparte jest na normie ISO 31000 z wykorzystaniem programu e-risk. Korzystamy przy tym regularnie z porad ekspertów zewnętrznych (UG, UM, PZU LAB, ryzykonomia.pl,). Wyniki finansowe spółki pozwalają na sprawną realizację strategii rozwoju, w tym: zakupy gruntów, przebudowę nabrzeży, pogłębienie kanałów portowych, a w dalszej kolejności również budowę portu zewnętrznego. W tych okolicznościach, usystematyzowanie procesów zarządzania ryzykiem w spółce o znaczeniu strategicznym dla regionu wydaje się być koniecznością mówi  Piotr Nowak.

PSSE podkreśla, że jednym z rozwiązań, które można wykorzystać do właściwego zarządzania ryzykiem w zakładzie produkcyjnym są specjalistyczne audyty przeprowadzane przez NASK czy PZU LAB.

Źródło: PSSE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *