Wszyscy dobrze wiemy, jak dużo spalin wydziela się w obrębie drogowej nawierzchni. Pojawiła się jednak szansa, aby ograniczyć szkodliwe toksyny na polskich drogach. To założenie projektu „Ekologiczne asfalty”.
Nad innowacyjnym programem pracują pracownicy Politechniki Gdańskiej oraz spółki Lotos Asfalt. Cel projektu jest jeden: ograniczenie stężenia toksycznych i szkodliwych zanieczyszczeń w obrębie drogowego pasa. Chodzi o substancje znajdujące się samochodowych spalinach, czyli tlenek azotu, benzopiren oraz lotne związki organiczne.
Specjalne urządzenia pomogą w badaniach
Do osiągnięcia celu badaczom służą specjalne maszyny. To choćby układ do badania degradacji zanieczyszczeń powietrza w obecności lepiszczy modyfikowanych materiałem fotokatalitycznym.
Dla zespołu badaczy zakupiono także specjalny sprzęt, gdzie próbki nawierzchni będą poddawane przyspieszonemu przecieraniu w celu symulacji warunków rzeczywistych. Poprzez wywoływanie sił stycznych ogumionym kołem, nawierzchnia powierzchniowa zostanie pozbawiona otoczki asfaltu. Po wykonaniu tych czynności analitycy zweryfikują wyniki redukcji zanieczyszczeń w specjalnej komorze pomiarowej.
Jaki jest aktualny stan prac zespołu? Wyjaśnia to prof. Anna Zielińska-Jurek : – Obecnie trwają prace nad dobraniem właściwego składu ekologicznego asfaltu i skutecznej modyfikacji składników, aby uzyskać jak największą efektywność redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych, znajdujących się w rejonie pasa drogowego – podkreśla prof. Zielińska-Jurek.
Dodaj komentarz