Podczas niedawnych rozmów w Helenowie pomiędzy ministrem spraw zagranicznych Polski Radosławem Sikorskim a szefem chińskiej dyplomacji Wang Yi pojawiły się zapowiedzi zacieśnienia współpracy gospodarczej między Polską a Chiny.
Po spotkaniu Ministerstwo Spraw Zagranicznych ChRL opublikowało dwunastopunktowy dokument podsumowujący ustalenia międzyrządowego komitetu ds. współpracy dwustronnej. Zapis ten wskazuje na gotowość Pekinu do rozwijania handlu, transportu i inwestycji, a szczególny nacisk położono na kwestie związane z elektromobilnością.
W dokumencie znalazła się deklaracja o potrzebie wspólnego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju handlu dwustronnego oraz dywersyfikacji towarów i usług. Istotnym elementem rozmów była kwestia licencjonowania eksportu do Polski produktów wykorzystujących metale ziem rzadkich, które są kluczowym surowcem przy produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Pekin zapowiedział, że będzie zachęcać chińskie przedsiębiorstwa do podejmowania inwestycji w Polsce w obszarze elektromobilności, w tym do tworzenia zakładów produkcyjnych i centrów badawczo-rozwojowych.
Deklaracje te przywracają temat budowy w Polsce fabryki samochodów elektrycznych. Kilka lat temu duże nadzieje wiązano z projektem Izera realizowanym przez spółkę Electromobility Poland. Technologicznym partnerem przedsięwzięcia miała być chińska grupa Geely, która dostarczałaby platformę do budowy aut i wspierała uruchomienie fabryki w Jaworznie. Projekt został jednak zatrzymany po latach opóźnień i zmian harmonogramów.
Plany EMP
Nowa strategia EMP zakłada powrót do koncepcji budowy fabryki w Jaworznie, jednak w oparciu o współpracę z dużym globalnym koncernem, który mógłby pełnić rolę inwestora strategicznego. Firma planuje utworzenie w Polsce hubu produkcyjno-rozwojowego pojazdów elektrycznych, który miałby pełnić funkcję centrali obsługującej rynek europejski.
Źródło: dziennik.pl/span>
Podobne artykuły

Dodaj komentarz