… dźwig w gdyńskim porcie.
Na mocy Traktatu Wersalskiego z 1919 r. Polsce przyznano dostęp do morza. Pomimo pierwotnych zapowiedzi, posiadający jeden z większych portów w regionie – Gdańsk, stał się wolnym miastem, a jego administracja przez większość międzywojennego okresu była nieprzychylna polskim władzom. Konieczna była decyzja o budowie polskiego portu.
Postawiono na Gdynię. Dzisiaj to prawie 250-tysięczne miasto, ale na początku lat 20-tych zamieszkiwało ją niewiele ponad tysiąc osób. Dzięki decyzji o budowie portu (ustawa z 23 września 1922 r. ) nastąpił gigantyczny rozkwit tego miejsca.
6 listopada 1926 r. nastąpił ważny moment dla historii portu w Gdyni. Wtedy pracę rozpoczął pierwszy dźwig bałtyckiego portu. Jego zadaniem był rozładunek i załadunek statków, które tu przypływały lub odpływały.
Od tego okresu następował systematyczny rozwój portu w Gdyni. O tym, jakie miało to znaczenie mogą świadczyć statystyki. Jeżeli w 1926 r. obroty wynosiły 412 tys. ton, to już rok później w gdyńskim porcie przeładowano prawie 2 mln ton towarów.
Kilka lat później Gdynia zaczęła być coraz bardziej konkurencyjna dla Gdańska. Z powodzeniem rywalizowano także z niemieckimi portami jak Brema czy Hamburg.
Ważną postacią w historii Gdyni był Eugeniusz Kwiatkowski. Na tle działalności ministra Kwiatkowskiego można przedstawić wiele osiągnięć polskiego przemysłu. O wielu takich przykładach możecie przeczytać pod poniższym linkiem.
Dodaj komentarz