Naukowcy Politechniki Wrocławskiej pracujący nad projektem. Fot. PWr

Naukowcy Politechniki Wrocławskiej pracujący nad projektem. Fot. PWrN/z PAP/Sebastian Borowski

Technologie

Inżynierowie z Wrocławia pomogą w lepszym wykorzystaniu wodoru

Czy wodór okaże się paliwem przyszłości? Wiele na to wskazuje. Takie założenia przyjmuje m.in. Unia Europejska, która uznaje to źródło energii za neutralnie klimatycznie gaz przyszłości. Z tego powodu konieczne są badania, które pozwolą na lepsze wykorzystanie wodoru. Trwają prace, za które odpowiedzialni są m.in. polscy naukowcy.

Pracownicy Politechniki Wrocławskiej uczestniczą w międzynarodowym projekcie Road Trhyp. Celem programu jest stworzenie wysokociśnieniowych zbiorników kompozytowych do transportu wodoru tzw. rurowozami. Dlaczego jest to tak ważne rozwiązanie?

Lepsze rozwiązanie

Naukowcy Politechniki Wrocławskiej pracujący nad projektem. Fot. PWr

Naukowcy Politechniki Wrocławskiej pracujący nad projektem. Fot. PWr

Przede wszystkim poprzez utworzenie zbiorników będzie można bardziej skutecznie wykorzystać wodór. Rozwiązanie, nad którym pracują naukowcy z wrocławskiej uczelni, pozwoli na przewożenie i gromadzenie aż 1,5 tony wodoru pod ciśnieniem 700 bar.

Innowacyjne zbiorniki będą mogły być wykorzystane m.in. do przewożenia wodoru z miejsca produkcji gazu do stacji tankowania pojazdów.

Naukowcy pracujący nad Road Trhyp zadeklarowali także, że koszt produkcji opracowanego przez nich zbiorników nie będzie wyższy niż 400 euro.

–  Pod każdym względem nasze rozwiązanie będzie więc znacznie przewyższało te obecnie wykorzystywane – zaznacza dr inż. Paweł Gąsior, który będzie przewodził naukowcom z PW w ramach projektu – Do tej pory konstruowano zbiorniki do transportu maksymalnie 800 kg wodoru, a koszt ich produkcji w przeliczeniu na kilogram waha się od 600 do 800 euro.

Przede wszystkim bezpieczeństwo

Naukowcy przywiązują duże znaczenie do bezpieczeństwa konstrukcji. Z tego powodu zbiorniki zostaną pozbawione linera. Technologia będzie dokładnie przetestowana m.in. z użyciem substancji ciekłych (woda, glikol), a także pod względem mechanicznym oraz wytrzymałościowym.

– Szczelność będzie w nich zapewniała warstwa wewnętrzna z termoplastycznego tworzywa, która w procesie produkcyjnym przeniknie w strukturę kompozytową zbiornika niczym żywica – tłumaczy dr Gąsior.

Projekt Road Thyrp jest kierowany przez francuskie przedsiębiorstwo Air Liquide. W międzynarodowym konsorcjum znajduje się wiele innych firm oraz ośrodków badawczych z doświadczeniem w rozwijaniu technologii wodorowych.

Projekt otrzymał 2,5 mld dotacji z programu Horyzont Europa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *