Czy wodór okaże się paliwem przyszłości? Wiele na to wskazuje. Takie założenia przyjmuje m.in. Unia Europejska, która uznaje to źródło energii za neutralnie klimatycznie gaz przyszłości. Z tego powodu konieczne są badania, które pozwolą na lepsze wykorzystanie wodoru. Trwają prace, za które odpowiedzialni są m.in. polscy naukowcy.
Pracownicy Politechniki Wrocławskiej uczestniczą w międzynarodowym projekcie Road Trhyp. Celem programu jest stworzenie wysokociśnieniowych zbiorników kompozytowych do transportu wodoru tzw. rurowozami. Dlaczego jest to tak ważne rozwiązanie?
Lepsze rozwiązanie
![Naukowcy Politechniki Wrocławskiej pracujący nad projektem. Fot. PWr](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img,w_300,h_141/https://fabrykiwpolsce.pl/wp-content/uploads/2022/09/wodor_zbiorniki_plaskie-300x141.jpg)
Naukowcy Politechniki Wrocławskiej pracujący nad projektem. Fot. PWr
Przede wszystkim poprzez utworzenie zbiorników będzie można bardziej skutecznie wykorzystać wodór. Rozwiązanie, nad którym pracują naukowcy z wrocławskiej uczelni, pozwoli na przewożenie i gromadzenie aż 1,5 tony wodoru pod ciśnieniem 700 bar.
Innowacyjne zbiorniki będą mogły być wykorzystane m.in. do przewożenia wodoru z miejsca produkcji gazu do stacji tankowania pojazdów.
Naukowcy pracujący nad Road Trhyp zadeklarowali także, że koszt produkcji opracowanego przez nich zbiorników nie będzie wyższy niż 400 euro.
– Pod każdym względem nasze rozwiązanie będzie więc znacznie przewyższało te obecnie wykorzystywane – zaznacza dr inż. Paweł Gąsior, który będzie przewodził naukowcom z PW w ramach projektu – Do tej pory konstruowano zbiorniki do transportu maksymalnie 800 kg wodoru, a koszt ich produkcji w przeliczeniu na kilogram waha się od 600 do 800 euro.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Naukowcy przywiązują duże znaczenie do bezpieczeństwa konstrukcji. Z tego powodu zbiorniki zostaną pozbawione linera. Technologia będzie dokładnie przetestowana m.in. z użyciem substancji ciekłych (woda, glikol), a także pod względem mechanicznym oraz wytrzymałościowym.
– Szczelność będzie w nich zapewniała warstwa wewnętrzna z termoplastycznego tworzywa, która w procesie produkcyjnym przeniknie w strukturę kompozytową zbiornika niczym żywica – tłumaczy dr Gąsior.
—
Projekt Road Thyrp jest kierowany przez francuskie przedsiębiorstwo Air Liquide. W międzynarodowym konsorcjum znajduje się wiele innych firm oraz ośrodków badawczych z doświadczeniem w rozwijaniu technologii wodorowych.
Projekt otrzymał 2,5 mld dotacji z programu Horyzont Europa.
Podobne artykuły
![Fot. Polenergia](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img,w_480,h_360/https://fabrykiwpolsce.pl/wp-content/uploads/2024/02/h21-min-480x360.png)
Duże środki na fabrykę zielonego wodoru
lut 27, 2024![Ice Battery System. Fot. PWr](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img,w_480,h_360/https://fabrykiwpolsce.pl/wp-content/uploads/2024/02/0DVRXPBwBfwctBkRomk1_0364-480x360.jpg)
Ciekawy system opracowany przez absolwentów PWr
lut 20, 2024![Model ekranoplanu. Fot. Politechnika Gdańska](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img,w_480,h_360/https://fabrykiwpolsce.pl/wp-content/uploads/2024/01/Rys_3a-480x360.jpg)
Dodaj komentarz