Technologie

W Gdyni powstanie najnowocześniejsza stocznia w Polsce [ZDJĘCIA]

Pisaliśmy już o przełomowym programie Miecznik, w ramach którego w polskich stoczniach powstaną trzy nowoczesne fregaty wojskowe. Wartość projektu to 8 mld zł. Zanim rozpocznie się produkcja, trzeba zmodernizować infrastrukturę. W gdyńskiej Stoczni Wojennej PGZ zostanie wybudowana jedna z najwyższych i najnowocześniejszych hal.

10 marca br. na terenie PGZ Stoczni Wojennej podpisano umowę o przebudowie obiektu. Przedstawiciele konsorcjum (NDI S.A, NDI Sopot S.A oraz Pekabex BET) zobowiązali się do czerwca 2024 r. przeprowadzić konieczną modernizację obiektu. Wszystko w związku z realizacją programu Miecznik.

– Jeżeli nie natrafimy na nieprzewidziane okoliczności, to już w połowie 2024 r. będziemy dysponowali infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią PGZ Stocznię Wojenną najnowocześniejszą stocznią w Polsce – powiedział Paweł Lulewicz, Prezes PGZ Stoczni Wojennej. Dodał także:  – Dzięki właśnie tym inwestycjom zbudujemy trzy fregaty typu „Miecznik”, które będą najnowocześniejszymi jednostkami naszej Marynarki Wojennej. Nasz nowy, rozbudowany potencjał wykorzystamy w przyszłości również do budowy i modernizacji innych jednostek.

Wielka hala kadłubowa

Wizualizacja nowego obiektu. Fot. PGZ Stocznia Wojenna

Wizualizacja nowego obiektu. Fot. PGZ Stocznia Wojenna

Podstawowym celem inwestycji jest budowa nowej hali, w której będą integrowane kadłuby dla ultranowoczesnych fregat Marynarki Wojennej RP. Hala została zaprojektowana z uwzględnieniem specjalnych wymiarów (m.in. wysokość: 43 m, długość: 154 m), aby przez bramę obiektu można było wprowadzić różne sekcje okrętu, a następnie wyprowadzić kadłub w celu zwodowania.

Inny z elementów modernizacji stoczni to budowa hali produkcyjnej. W nowym obiekcie będą funkcjonowały wszystkie wydziały wyposażeniowe. Znajdą się tam m.in. ślusarnia, ślusarnia ciężka, stanowisko hydrauliki siłowej, warsztat mechaniczny, stanowisko obsługi linii wałów oraz stanowisko do obsługi wind, pomp i sprężarek.

W ramach inwestycji Stoczni Wojennej w Gdyni nastąpi również rozbudowa i przebudowa nabrzeża, placów składowych oraz dróg wewnętrznych.

– Bardzo się cieszę, że możemy się podjąć tak ważnego zadania. Mamy duże doświadczenie zarówno w inwestycjach kubaturowych jak i hydrotechnicznych. W ostatnim czasie działaliśmy m.in. na Mierzei Wiślanej, w portach w Szczecinie, w Gdańsku czy Gdyni. Liczę, że za nieco ponad rok spotkamy się w zupełnie odmienionej, nowoczesnej przestrzeni – mówi wiceprezes Grupy NDI, Dyrektor Finansowy Szymon Reptowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *