27 stycznia do terminalu LNG w Świnoujściu dotarła pięćdziesiąta dostawa. Był to statek metanowiec z portu Sabine Pass, który dostarczył tu 57 tys. ton gazu skroplonego, co da ok. 75 mln 3 gazu ziemnego.
Taka ilość surowca jest zużywana średnio przez całą Polskę w ciągu czterech dni latem lub jednego dnia zimą. Dlatego PGNiG poszerza dostawców. W 2018 roku przyjęto i rozładowano tu 23 statki – to o dziewięć więcej niż w poprzednim roku.
W ostatnich miesiącach 2018 roku PGNiG podpisało cztery długoterminowe kontrakty na zakup LNG z USA. Dostawy od jednego z amerykańskich partnerów – Cheniere Energy – rozpoczną się już w tym roku.
– Pojedyncze dostawy typu spot są zadaniem naszego biura tradingowego w Londynie. Nasi pracownicy wyszukują korzystne okazje na rynku, uzupełniając w ten sposób nasz portfel LNG. Skroplony gaz ziemny z roku na rok zajmuje w strukturze importu PGNiG coraz więcej miejsca. W 2018 roku jego udział przekroczył już 20 proc., a nasze ambicje na 2019 rok sięgają jeszcze dalej – powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes Zarządu PGNiG SA ds. handlowych.
Większość skroplonego gazu ziemnego po regazyfikacji jest kierowana do polskich gazociągów, skąd dociera do gospodarstw domowych, zakładów przemysłowych czy elektrociepłowni. Natomiast pozostała część trafia do cystern, które rozwożą surowiec do miejsc bez sieci gazowej lub poza granice Polski (np. do Estonii czy Bułgarii )
Port w Świnoujściu ma najwyższy poziom wykorzystania spośród 22 terminali lądowych. Jego współczynnik to 60% mocy regazyfikacyjnych, uplasowany na drugim miejscu port w Belgii to 40% mocy.
Warto dodać, że w porcie trwa rozbudowa zarówno części lądowej, jak i morskiej. Program powiększenia części lądowej zakłada budowę dodatkowych instalacji regazyfikacyjnych,utworzenie trzeciego zbiornika LNG oraz instalację przeładunkowej LNG na kolej. Inwestycje mają zwiększyć moc regazyfikacyjną terminalu, zwiększyć jego elastyczność pracy oraz umożliwić dotarcie do nowych klientów.
Natomiast w planach rozrostu części morskiej jest budowa dodatkowego nabrzeża statkowego. Umożliwi to m. in. załadunek i rozładunek zbiornikowców czy możliwość bunkrowania.
Źródło: PGNiG; Polskie LNG S.A
Dodaj komentarz