Aktualności

Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Ma zwiększyć bezpieczeństwo [ZDJĘCIA]

Pomiędzy Kamienną Górą a Bolkowem powstaje droga ekspresowa S3. To trudny teren, ponieważ konieczne jest wydrążenie tunelu w Górach Wałbrzyskich i Kaczawskich. Jak obecnie wygląda postęp prac?

Droga ekspresowa S3 będzie prowadzić od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce. W ramach inwestycji zostaną wybudowane m.in. dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m.

Wartość inwestycji to prawie 2,5 mld zł.

Wymagający teren

Do połowy kwietnia udało się wydrążyć 270 metrów sztrosy i 330 kaloty na odcinku wschodnim. Natomiast w zachodniej części – ok. 250 metrów sztrosy i 297 metrów kaloty.

Tunel krótszy (TS-32) jest drążony metodą górniczą w technologii Cut&Cover w tzw. otwartym wykopie. – Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany jest wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonana będzie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m – informuje GDDKiA.

Trzeba zauważyć, że na terenie znajdują się skały o znacznej wytrzymałości (zlepieńce i łupki). Z tego też powodu wykonawca robót nie może ich urabiać mechanicznie. Potrzebne jest zastosowanie techniki strzałowej.

Dzięki realizacji inwestycji znacznie zmniejszy się ruch tranzytowy w małych miejscowościach. Przyczyni się to do większej przepustowości i wzrostu bezpieczeństwa na lokalnych drogach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *