![Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img/https://fabrykiwpolsce.pl/wp-content/uploads/2021/04/44774-min-800x500.jpg)
Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.
![Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img/https://fabrykiwpolsce.pl/wp-content/uploads/2021/04/44733-min-800x500.jpg)
Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.
![Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img/https://fabrykiwpolsce.pl/wp-content/uploads/2021/04/44734-min-800x500.jpg)
Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.
![Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img/https://fabrykiwpolsce.pl/wp-content/uploads/2021/04/44736-min.jpg)
Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.
Pomiędzy Kamienną Górą a Bolkowem powstaje droga ekspresowa S3. To trudny teren, ponieważ konieczne jest wydrążenie tunelu w Górach Wałbrzyskich i Kaczawskich. Jak obecnie wygląda postęp prac?
Droga ekspresowa S3 będzie prowadzić od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce. W ramach inwestycji zostaną wybudowane m.in. dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m.
Wartość inwestycji to prawie 2,5 mld zł.
Wymagający teren
Do połowy kwietnia udało się wydrążyć 270 metrów sztrosy i 330 kaloty na odcinku wschodnim. Natomiast w zachodniej części – ok. 250 metrów sztrosy i 297 metrów kaloty.
Tunel krótszy (TS-32) jest drążony metodą górniczą w technologii Cut&Cover w tzw. otwartym wykopie. – Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany jest wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonana będzie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m – informuje GDDKiA.
Trzeba zauważyć, że na terenie znajdują się skały o znacznej wytrzymałości (zlepieńce i łupki). Z tego też powodu wykonawca robót nie może ich urabiać mechanicznie. Potrzebne jest zastosowanie techniki strzałowej.
Dzięki realizacji inwestycji znacznie zmniejszy się ruch tranzytowy w małych miejscowościach. Przyczyni się to do większej przepustowości i wzrostu bezpieczeństwa na lokalnych drogach.
Dodaj komentarz