Aktualności

Trwa budowa tunelu pod Rzeszowem. Uruchomiono fabrykę pierścieni [ZDJĘCIA]

Budowa 10-kilometrowego odcinka drogi między Rzeszowem a Babicą to jedno z większych wyzwań infrastrukturalnych w Polsce. Na tym fragmencie drogi S-19 zostanie wydrążony tunel. Nim do tego dojdzie, wykonawca projektu przygotowuje elementy obudowy korytarza. W tym celu w pobliskim Lutoryżu powstała specjalna hala produkcyjna.

Prace budowlane na 10-kilometrowym odcinku drogi S19 między Rzeszowem a Babicą trwają od kwietnia 2022 r. Prowadzone są roboty ziemne, rozpoczął się także montaż maszyny, która za kilka miesięcy rozpocznie drążenie tunelu o długości 2,3 km.

Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem obudowy tunelu. Pracownicy wykonawcy projektu, czyli konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construction, rozważali rożne koncepcje przygotowania materiałów prefabrykowanych. Ze względów logistycznych, ekonomicznych oraz kontroli jakości elementów zdecydowano się na produkcję własną. Jak to będzie przebiegać?

Hala produkcyjna tubingów

W celu produkcji elementów obudowy tunelu powstała specjalna hala produkcyjna w Lutoryżu. W obiekcie o konstrukcji stalowej znajdują się m.in. cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t), węzeł betoniarski oraz instalacja pary wodnej.

W hali powstają tubingi, czyli elementy cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetonu. Dziesięć złączonych materiałów tworzy pierścień.

Tunel będzie się składał z 2230 pierścieni, a to oznacza, że pracownicy hali produkcyjnej z Lutoryża muszą wyprodukować ponad 22 tysięcy elementów prefabrykowanych.

Jak powstaje pierścień?

Hala prefabrykacji w Lutoryżu. Fot. GDDKIA

Hala prefabrykacji w Lutoryżu. Fot. GDDKIA

Produkcja materiałów odbywa się w systemie jednozmianowym wydłużonym (10 godzin). Jak informują przedstawiciele GDDKiA Rzeszów na linii pracuje 18 pracowników, a kolejne 40 osób jest zaangażowanych przy wytwarzaniu koszy zbrojeniowych.

– Cykl przygotowania prefabrykatu od przygotowania formy do wykonania gotowego elementu trwa około 8-9 godzin (jest to czas wraz z dojrzewaniem betonu). Tak krótki czas wytworzenia elementu uzyskiwany jest dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której element przebywa przez 6-8 godzin – informuje GDDKiA Rzeszów.

Każdego dnia w Lutoryżu powstaje pięć pełnych pierścieni. To oznacza, że zużywa się tam dziennie ok. 270 m3 betonu.

Drążenie tunelu potrwa do III kwartału 2025 r. Natomiast zakończenie całego projektu planowane jest w połowie 2026 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *