Technologie

Wyspiarka. Ta maszyna wydrąży tunel w Świnoujściu [ZDJĘCIA]

Całkowita długość tej inwestycji to 3,5 km. Jednak dzięki niej będzie możliwe dotarcie do Świnoujścia drogą lądową. W projekcie za ponad 900 mln zł kluczową rolę odegra specjalna drążarka. Czym charakteryzuje się ta maszyna?

Wyspiarka, maszyna TBM. Fot. GDDKiA Szczecin

Wyspiarka, maszyna TBM. Fot. GDDKiA Szczecin

Tunel umożliwi połączenie drogowe pomiędzy wyspami Wolin oraz Uznam. Prace nad przygotowaniem tego projektu trwały od wielu lat.

W celu wydrążenia tunelu pod rzeką Świną sprowadzono specjalną maszynę. Urządzenie, które nazwano „Wyspiarką”, jest dedykowane dla inwestycji na Pomorzu Zachodnim.

–Wyspiarka będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów– informuje GDDKiA Szczecin.

Obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

Warto dodać, że aby drążarka mogła prawidłowo pracować potrzebne jest ciągłe dostarczanie tubingów. To elementy, które są częścią poszczególnych pierścieni obudowy tunelu. W celu dostarczenia tych elementów przy placu budowy powstał zakład prefabrykacji.

Pół roku drążenia

W najbliższym czasie zadaniem maszyny będzie przebicie się przez ścianę okularową. Potrwa to kilka dni. Maszyna będzie w stanie wydrążyć około 10-12 metrów dziennie. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to we wrześniu etap drążenia powinien zostać zakończony.

Kolejnymi etapami inwestycji będzie wykonanie jezdni, wyjść ewakuacyjnych oraz pozostałych elementów instalacji. Zakończenie inwestycji jest planowane na wrzesień 2022 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *