Tak prezentuje się łódź solarna studentów Solar Boat Team. Fot. Politechnika Wrocławska
Tak prezentuje się łódź solarna studentów Solar Boat Team. Fot. Politechnika Wrocławska
Tak prezentuje się łódź solarna studentów Solar Boat Team. Fot. Politechnika Wrocławska
Tak prezentuje się łódź solarna studentów Solar Boat Team. Fot. Politechnika Wrocławska
Wielu z nas w młodości marzyło, by zostać wynalazcą. Być może niektórzy tworzyli nawet amatorskie konstrukcje. Jednak studenci z Politechniki Wrocławskiej poszli o kilka kroków dalej, stworzyli łódź wyścigową napędzaną energią słoneczną. Konstrukcja będzie wyposażona w 10 innowacyjnych rozwiązań.
Studenci PWr z Koła Solar Boat Team przygotowują się do międzynarodowych zawodów łodzi solarnych, które co roku odbywają się w Stanach Zjednoczonych. Konstrukcje są oceniane pod względem szybkości, zwrotności, ale także efektywności energetycznej.
Pierwsze testy
Prace nad studencką łodzią solarną trwają już od wielu miesięcy. Studenci spędzili setki godzin na projektowaniu, analizach oraz tworzeniu samej konstrukcji. W ubiegłym tygodniu przeprowadzili pierwsze testy, podczas których sprawdzano zwrotność konstrukcji, szczelność łodzi czy pracę silnika.
– Wiemy, już co musimy poprawić, konieczne są m.in. poprawki w systemie komunikacji, bo okazał się zawodny. Potrzebujemy też specjalnego wózka do wodowania łodzi. Ze względu na dostępną infrastrukturę i duże gabaryty łodzi zwodowanie jej i jej wyciągnięcie z wody okazały się niezwykle problematyczne – podkreśla prezes koła Dominika Dewor i dodaje – Ale z samych testów jesteśmy zadowoleni. Teraz czeka nas znowu trochę pracy przy wprowadzaniu poprawek.
Jak powstają hale namiotowe? [VIDEO] Zobaczcie polskiego producenta, który stawia konstrukcje nawet w ekstremalnych warunkach
Łódź, która lata?
Na zdjęciach możecie zobaczyć, jak prezentuje się politechniczna łódź. Ma prawie 6 m długości i 1,6 m szerokości. Posiada dziewięć paneli fotowoltaicznych i pakiet akumulatorów litowo-fosforowo-żelazowych. Konstrukcja jest wyposażona w silnik napędowy o mocy 4,5 kW, który ma zapewnić możliwość rozwinięcia się do prędkości 30 km/h.
Jak przystało na młodych naukowców, studenci z Solar Boat Team przywiązują dużą rolę do badań nad swoją konstrukcją. Grupa posiada nawet własny dział badawczo-rozwojowy. Jakimi rozwiązaniami mogą się pochwalić? To choćby badania nad hydroskrzydłami, czyli płatami nośnymi zamontowanymi pod kadłubem, które mają gwarantować efekt lotu i obniżać opór hydrodynamiczny. Aby zbadać ten element konstrukcji zastosowano specjalistyczny tunel wodny.
Solar Boat Team to największe koło studentów Politechniki Wrocławskiej. Tworzą ją przedstawiciele różnych dyscyplin – są tam programiści i elektrycy, ale także chemicy, fizycy, mechanicy oraz architekt i górnik.
Dodaj komentarz