Hałas drogowy może być bardzo dotkliwy w codziennym życiu. Najczęściej stosowanym zabezpieczeniem są ekrany. Okazuje się jednak, że takie rozwiązanie ma wiele wad. Dlatego polscy badacze sprawdzają skuteczność zupełnie innych środków.
„Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i ich stosowania”. To nazwa projektu, nad którym pracują pracownicy polskich politechnik: Krakowskiej (lider konsorcjum) oraz Białostockiej, Rzeszowskiej, Warszawskiej, Rzeszowskiej oraz Wrocławskiej. Naukowcy otrzymali dofinansowanie z NCBiR oraz GDDKiA.
Według polskich inżynierów stosowanie ekranów przeciwhałasowych ma w wielu przypadkach ograniczony sens. Ich zdaniem, to rozwiązanie negatywnie wpływa na monotonię jazdy, oznacza także większe koszty utrzymania drogi. Konstrukcje mogą także w przypadku zderzenia okazać się bardzo niebezpieczne dla kierowców, a także dla zwierząt (np. ptaków). Ekrany powodują również zakłócenia krajobrazu.
Cicha nawierzchnia i zieleń
– Badania nad innymi metodami redukcji hałasu drogowego wskazują, że najskuteczniejsze są metody zmniejszania hałasu „u źródła”, a więc w miejscu, gdzie on powstaje – mówi prof. Janusz Bohatkiewicz z Politechniki Krakowskiej, kierownik projektu.
Pracownicy polskich uczelni zrealizują dziewięć zadań badawczych, w których zostaną sprawdzone nowe metody walki z hałasem. Mają być one tańsze i bardziej skuteczne od dotychczasowych rozwiązań.
Inżynierowie sprawdzą m.in. w jaki sposób zieleń może oddziaływać na zmniejszenie hałasu. Dokonają także pomiarów hałaśliwości urządzeń dylatacyjnych na mostach oraz skontrolują stopień zużycia nawierzchni drogowej.
– W naszym projekcie zaproponowane zostaną kompleksowe zestawy rozwiązań np. nawierzchnia redukująca hałas, czyli tzw. cicha nawierzchnia, zieleń, ograniczenie prędkości i inne, które tworzą tzw. metody łączne ochrony przed hałasem drogowym – twierdzi prof. Bohatkiewicz – Istotną nowością i innowacją będzie próba wstępnego określenia i wprowadzenia nowego pojęcia w drogownictwie, jakim jest tzw. krajobraz akustyczny. To wprowadzenie do otoczenia drogi takich rozwiązań, które ograniczą hałas i jednocześnie wprowadzą nowy rodzaj dźwięków, zbliżonych swoim charakterem do środowiska naturalnego.
Największy sposób na redukcję hałasu to przygotowanie odpowiedniej nawierzchni. Ile razy jechaliśmy hałasującą drogą by przejść do nawierzchni o dużo mniejszym hałasie?