Słownik przemysłowy

Słownik przemysłowy #43: Klucz dynamometryczny

Dokręcanie śrub to z pozoru prosta czynność. Trzeba jednak pamiętać, że są materiały, w których zbyt mocny nacisk może doprowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania całego urządzenia lub nawet jego uszkodzenia. Rozwiązaniem może okazać się zastosowanie pewnego narzędzia, które przedstawiamy w czterdziestym trzecim wydaniu naszego słownika przemysłowego.

Tak wygląda klucz dynamometryczny. Fot. Pixabay

Tak wygląda klucz dynamometryczny. Fot. Pixabay

Klucz dynamometryczny – bo o nim mowa – to przyrząd, którego zadaniem jest bardzo precyzyjne dokręcenie śrub lub nakrętek z odpowiednią siłą. Od standardowego klucza to narzędzie odróżnia się tym, iż informuje użytkownika o momencie, w którym materiał został dokręcony do odpowiedniego miejsca.

W zależności od rodzaju klucza mechanizm działania może być różny. Możemy się spotkać z kluczami dynamometrycznymi mechanicznymi, które informują o dokręceniu śruby poprzez charakterystyczne kliknięcie. Na rynku znajdziemy też klucze wskazówkowe, które posiadają specjalną tarczę – jej wskazówka informuje o dotarciu do odpowiedniego momentu obrotowego. Najbardziej nowoczesne są klucze dynamometryczne elektroniczne. Te narzędzia posiadają m.in. wyświetlacz LCD, a o przekroczeniu ustalonej wartości informuje sygnał dźwiękowy.

W jaki sposób pracuje klucz dynamometryczny? Narzędzie posiada specjalną sprężynę, która w momencie dokręcania śruby „napina się”. Istotnym elementem konstrukcji klucza jest także zapadka, która „blokuje” klucz przed zbyt mocnym dokręceniem

Klucz dynamometryczny może być wykorzystywany w różnych branżach przemysłu. Pracownicy zakładów produkcyjnych stosują go m.in. przy montażu rowerów, dokręcaniu kół czy podczas produkcji silników.

Z kluczy dynamometrycznych korzysta także załoga działu montażu firmy Simpax, producenta rezystorów hamowania w tramwajach. W ten sposób pracownicy przykręcają, m.in. szynoprzewody obwodu siłowego rezystora do izolatorów wsporczych. Dzięki odpowiedniemu dokręceniu rezystor będzie w stanie wytrzymać drgania występujące na pojeździe. Pełen proces produkcji rezystorów hamowania możecie zobaczyć w odcinku programu „Fabryki w Polsce”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *