Od samego początku odzyskania niepodległości polskie władze dążyły do udoskonalania armii. Już 28 listopada 1918 r. powstała Marynarka Wojenna RP. Jednak, aby jej żołnierze mogli spełniać swoją misję, potrzeba było miejsca, w którym polskie okręty mogłyby być remontowane. Dzisiaj obchodzimy setną rocznicę powstania pierwszej stoczni Marynarki Wojennej.
10 maja 2022 r. nastąpiło przeniesienie warsztatów portowych z Modlina do Pucka. To właśnie w tym niewielkim mieście, utworzono pierwszą stocznię, która miała przeprowadzać remonty wojskowych okrętów.
Skromne początki
Początkowo pucka stocznia nie posiadała wyspecjalizowanego sprzętu. Na pokładzie dwóch barek znajdowały się ślusarnia, kuźnia, stolarnia oraz magazyn materiałów technicznych.
Dopiero jesienią 2022 r. rozpoczęto budowę slipu oraz zamontowano 14-tonowy dźwig. Warto dodać, że dwa lata później na terenie puckiej stoczni utworzono kilka obiektów, które miały zadbać o zaplecze socjalne pracowników. Działała tu m.in. biblioteka, sekcja sportowa, a także kasa pożyczkowo-oszczędnościowa.
Na terenie pierwszej stoczni Marynarki Wojennej RP pracowało ok. 140-160 osób.
Przenosiny do Gdyni
Stocznia w Pucku przeprowadzała raczej nieskomplikowane remonty. Obsługiwano głównie okręty, które stacjonowały w pobliskim Porcie Wojennym Puck. Jednym z pierwszych odnowionych statków był ORP „Mazur”.
W 1926 r. podjęto decyzję o przeniesieniu warsztatów portowych Marynarki Wojennej z Pucka do Gdyni. Choć głównym powodem była rozbudowa gdyńskiego portu (o czym szerzej piszemy TUTAJ), to władzom chodziło także o zwiększenie możliwości remontowych stoczni.
Dodaj komentarz