
Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.

Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.

Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.

Drążenie tunelu na Dolnym Śląsku. Fot. GDDKiA.
Pomiędzy Kamienną Górą a Bolkowem powstaje droga ekspresowa S3. To trudny teren, ponieważ konieczne jest wydrążenie tunelu w Górach Wałbrzyskich i Kaczawskich. Jak obecnie wygląda postęp prac?
Droga ekspresowa S3 będzie prowadzić od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce. W ramach inwestycji zostaną wybudowane m.in. dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m.
Wartość inwestycji to prawie 2,5 mld zł.
Wymagający teren
Do połowy kwietnia udało się wydrążyć 270 metrów sztrosy i 330 kaloty na odcinku wschodnim. Natomiast w zachodniej części – ok. 250 metrów sztrosy i 297 metrów kaloty.
Tunel krótszy (TS-32) jest drążony metodą górniczą w technologii Cut&Cover w tzw. otwartym wykopie. – Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany jest wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonana będzie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m – informuje GDDKiA.
Trzeba zauważyć, że na terenie znajdują się skały o znacznej wytrzymałości (zlepieńce i łupki). Z tego też powodu wykonawca robót nie może ich urabiać mechanicznie. Potrzebne jest zastosowanie techniki strzałowej.
Dzięki realizacji inwestycji znacznie zmniejszy się ruch tranzytowy w małych miejscowościach. Przyczyni się to do większej przepustowości i wzrostu bezpieczeństwa na lokalnych drogach.
Dodaj komentarz