Syrena 103 źródło: Wikipedia

Syrena 103 źródło: Wikipedia

Przemysłowe historie

Syrena, królowa dróg i poboczy #kalendarium przemysłowe

30 czerwca 1983 roku z linii montażowej FSO zjechała ostatnia Syrena. W sumie w latach 1953-1983 wyprodukowano 521 311 egzemplarzy tego popularnego w PRL samochodu.

Pojazd był wyjątkowy z tego względu, że od był oparty w pełni na polskiej konstrukcji. W grudniu 1953 roku przedstawiony został pierwszy przedprototyp. Koordynatorem prac był inżynier Karol Pionnier. Syrena miała być samochodem popularnym, przeznaczonym dla “zwykłego obywatela”.

Po 4 latach prac projektowych w 1957 roku rozpoczęto produkcję Syreny. Pierwszy model Syrena 100 wyposażony był w dwusuwowy, 2-cylindrowy silnik S-15 o pojemności skokowej 746 cm³ i mocy 27 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, zaś średnie zużycie paliwa 8,5 l / 100 km. Wiele podzespołów wzięto z samochodu Warszawa M20. Charakterystyczne były drzwi otwierane od przodu i zamek tylko od strony pasażera. 

Jednak pierwszemu modelowi Syreny zarzucano niską jakość wykonania i wykończenia, niewygodne miejsca siedzące, opornie działającą skrzynię biegów i słaby układ hamulcowy.

W roku 1960 wdrożono do produkcji nowy model Syrena 101. W zawieszeniu przednim  zastosowano amortyzatory teleskopowe. Wprowadzono progowe listwy ozdobne wykonane z aluminium. W latach 1962-1963 produkowano model Syrena 102, a w latach 1963-1966 model Syrena 103. Zmieniono wówczas sposób produkcji auta, m.in. technologię spawania, dzięki czemu karoseria stała się sztywniejsza i szczelniejsza.

W modelu Syrena 104 zastosowano nowy silnik trzycylindrowy S-31 o pojemności 842 cm³ i mocy maksymalnej 40 KM oraz całkowicie zsynchronizowaną skrzynię biegów. Był to ostatni model z drzwiami otwieranymi w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. 

odel Syrena 105 produkowano w latach 1972-1983. Pierwsze egzemplarze powstały na Żeraniu, po czym produkcję przeniesiono do WSM w Bielsku Białej (później FSM). 

Dziś Syrena ma swoich wiernych fanów, zakochanych w polskich klasykach. Organizowane są m.in. zloty, w tym największy Śląski Zlot Syren organizowany przez Śląską Rodzinę Syren oraz Muzeum Motoryzacji i Techniki w Ligocie. 

Co ciekawe w latach 60-tych grupa inżynierów próbowała stworzyć Syrenę w wersji sportowej, która pomimo sporego zainteresowania spotkała się z niechęcią władz komunistycznych. Prototyp został ostatecznie zniszczony.

Stworzono także wersję prototypową samochodu nawiązującego do Syreny – Vosco S106. Jak dotąd nie został on jednak wprowadzony do produkcji.

źródło: Wikipedia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *