Nysa 501-F. Fot. Artur Andrzej, CC BY-SA 3.0

Nysa 501-F. Fot. Artur Andrzej, CC BY-SA 3.0

Przemysłowe historie

#Kalendarium Przemysłowe: Koniec produkcji Nysy

Nysy były przez długi okres charakterystycznym elementem polskich dróg. Służyły przedstawicielom różnych branż, a także kierowcom w wielu krajach na całym świecie. Dzisiaj mija dokładnie 29 lat od produkcji ostatniego egzemplarza tej marki.

Jeden z pierwszych modeli N-57. Fot. Fortepan, CC BY-SA 3.0

Jeden z pierwszych modeli N-57. Fot. Fortepan, CC BY-SA 3.0

Początki przemysłu motoryzacyjnego w Nysie są związane z planem 6-letnim. W latach 50. na miejscu dawnej fabryki mebli stalowych utworzono Zakład Samochodów Dostawczych.

W początkowym okresie pracownicy fabryki produkowali głównie nadwozia do ciężarówek marki Star oraz Lublin. Dopiero od 1958 r. zaczęła się fabrykacja dostawczych Nys, które następnie służyły milicjantom czy ratownikom medycznym, choć były także wykorzystywane w rolnictwie czy przemyśle.

Pierwsze lata produkcji Nys nie wskazywały na rozwój zakładu. Przez długi okres fabryka nie posiadała nawet własnej tłoczni czy lakierni i opierała się na pracach ręcznych.

Prosperity zakładu z Nysy nastąpiło dopiero w latach 70., kiedy miał miejsce skokowy wzrost produkcji, zdecydowanie zwiększył się także eksport pojazdów. Polskie samochody dostawcze były dostarczane m.in. do ZSRR, Czechosłowacji, RFN czy Norwegii.

Problemy z zapotrzebowaniem na samochody z Nysy zaczęły się w latach 80., a pogłębiły jeszcze bardziej w okresie transformacji. Z tego powodu 3 lutego 1994 r. z linii produkcyjnej zjechała ostatnia Nysa o numerze 380 575. Mimo to fabryka nie zakończyła działalności ­­– do 2003 r. montowano tu Citroena C15 oraz Berlingo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *