27 milionów złotych. Tyle kosztowała modernizacja chorzowskiego zakładu ArcelorMittal Poland. Dzięki niej, produkty ze śląskiej fabryki będą mogły trafiać do odbiorców, którzy oczekują specyficznych materiałów.
Pracownicy Huty Królewskiej w Chorzowie będą zajmowali się produkcją innowacyjnych profili szyn kolejowych. To wszystko dzięki nowej technologii, która polega na zmniejszonym zużyciu materiałów podczas produkcji walców i osprzętu walcowniczego. Projekt dotyczył opracowania trzech innowacyjnych szyn kolejowych, których odbiorcami będą przedstawiciele różnych europejskich kolei.
Z Chorzowa na europejskie tory

Zakład ArcelorMittal Poland w Chorzowie. Fot. https://poland.arcelormittal.com
Pierwszy z profili trafi do kolei węgierskiej. Według przedstawicieli ArcelorMittal produkt posiada specjalne parametry przekroju poprzecznego, co jest wymagane na tamtejszym rynku. Do specjalnych warunków musiał być także dostosowany drugi z profili, który znajdzie się w państwach bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Tamtejsze środowisko wymaga przekroju szyn według normy rosyjskiej, ale zarazem realizacji zgodnej z normami europejskimi. Trzeci z profili trafi do Belgii i Holandii.
– Inwestujemy w nasz zakład w Chorzowie, bo asortyment tu produkowany jest pożądany przez klientów na rynkach europejskich. Właśnie dlatego opracowujemy nowe profile szyn, by odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów w branży kolejowej – zaznacza Sanjay Samaddar, prezes i dyrektor generalny ArcelorMittal Poland.
Nowy blok i znakownica
Możliwość produkcji nowych profili nie byłaby możliwa bez modernizacji i rozwoju zakładu. Wielomilionowa inwestycja polegała na uruchomieniu m.in. bloku kontrolno-pomiarowego. Dzięki systemowi będzie można nadzorować zgodność parametrów i właściwości szyn z wymaganymi normami.
Blok umożliwia choćby sprawdzenie prostości szyn, a także wykrycie wad powierzchniowych. Taki proces wykonuje się metodą wiroprądową, czyli poprzez skanowanie ewentualnych wad. Blok jest także dostosowany do badań ultradźwiękowych, których rolą jest wykrycie wad wewnątrz szyny.
W ramach modernizacji zakładu w chorzowskim zakładzie znalazła się również mechaniczna znakownica. Do jej zadań będzie należało mechaniczne nabijanie kodu szyny.
– Nowe inwestycje dostosowują nasz zakład do coraz wyższych wymagań klientów i produkcji szyn zgodnie z aktualnymi, europejskimi normami – podkreśla Ireneusz Góral, dyrektor oddziału ArcelorMittal Poland w Chorzowie.
Podobne artykuły

ArcelorMittal Poland stawia na wodór w Krakowie
sty 07, 2025
Jak powstają profile stalowe?
wrz 02, 2024
Dodaj komentarz