4 stycznia to ważna data w historii gdyńskiego portu. Tego dnia w 1927 roku do nadmorskiego obiektu wpłynął SS Wilno – jeden z pierwszych polskich statków handlowych.
Masowiec został sprowadzony z Francji (podobnie jak np. SS Kraków czy SS Katowice), konkretnie z francuskiej stoczni w Chantiers Navals Français w Blainville-sur-Orne.
Osobą, która przyprowadziła i zarazem pierwszym kapitanem statku był Mamert Stankiewicz. To ciekawa postać w historii polskiej żeglugi. Tak pisała o nim Ewa Łosińska: – Oficer uważany był za „flagowego” kapitana polskiej floty – powierzano mu najbardziej prestiżowe dowództwa. Gdy w 1931 r. powstały Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA, Stankiewicz przeszedł tam i dowodził kolejno transatlantykami „Pułaski”, a następnie największym wówczas – „Polonia”. Nadzorował budowę flagowego transatlantyku MS „Piłsudski” i został jego kapitanem.
Następnego dnia po sprowadzeniu statku do portu, w Gdyni odbyła się uroczystość, w której uczestniczył minister przemysłu i handlu oraz jeden z twórców potęgi Gdyni Eugeniusz Kwiatkowski.
Konieczność zmiany nazwy
SS Wilno przed wojną służył głównie do transportu polskiego węgla. Kursował zazwyczaj po Morzu Bałtyckim i Północnym, wpływając m.in. do Szwecji czy Wielkiej Brytanii.
Podczas II wojny światowej zasłynął z brawurowej ucieczki z francuskiego portu Sfax w Tunezji.
Po powrocie do Polski w 1946 roku statek musiał zmienić nazwę. Od tej pory masowiec był nazywany SS Wieluń. Statek zakończył służbę w 1958 roku.
Dodaj komentarz