Ponad 242 tysiące samochodów osobowych. Taką liczbę pojazdów zarejestrowano w Polsce w pierwszej połowie 2021 roku. Choć to zdecydowany wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, to zastanawia, co innego – rekordowa liczba ewidencji pojazdów z napędem alternatywnym. Czy ma to związek z nowymi, unijnymi regulacjami?
Analitycy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG opublikowali raport dotyczący rejestracji oraz produkcji w branży motoryzacyjnej. Czego możemy się z niego dowiedzieć?
W pierwszej połowie 2021 r. zarejestrowano o prawie 35% więcej samochodów osobowych niż rok wcześniej. Zdecydowanie wzrosła sprzedaż pojazdów ciężarowych (96,8%), przyczep i naczep (121,7%) oraz aut dostawczych (57%).
Na przeciwległym biegunie znajdują się autobusy i motorowery. Według raportu odnotowano niewielki spadek rejestracji autobusów (-4%) oraz nieco większy motorowerów (-20,2%).
Podobnie wygląda kwestia produkcji pojazdów. Można zauważyć wzrost w produkcji samochodów osobowych (14,4%) oraz pojazdów dostawczych i ciężarowych (21,2%). Natomiast o prawie 4% zmniejszyła się liczba wyprodukowanych autobusów.
Nowe trendy i nowe wyzwania
Jednak najbardziej interesujący wniosek raportu dotyczy rejestracji pojazdów z napędem alternatywnym. Od stycznia do czerwca 2021 roku zarejestrowano prawie 76 tysięcy tego typu pojazdów. Jest to wzrost o… 173,5% w porównaniu do poprzedniego roku.
Najbardziej popularny typ napędu to gaz (LPG, CNG/LNG).
Według prezesa PZPM Jakuba Farysia dobre wyniki sprzedaży i produkcji pojazdów to ważny sygnał dla branży. Tym bardziej, że sektor automotive w najbliższym czasie czeka na duże wyzwania.
– Niedawno Komisja Europejska przedstawiła propozycję kolejnego ograniczenia emisji CO2 i jeśli ta propozycja zostanie przyjęta przez Parlament Europejski i kraje członkowskie, to do 2030 r. emisja dwutlenku węgla zostanie ograniczona o 55% – w przypadku samochodów osobowych i o 50% – w przypadku dostawczych – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego – Pamiętać też trzeba, że w ciągu kilku najbliższych lat wejdzie w życie norma Euro 7, która dla wszystkich typów pojazdów wprowadzi bardzo drastyczne ograniczenia nie tylko emisji CO2, ale także innych szkodliwych substancji.
Podobne artykuły

Wsparcie zespołu Izery
gru 21, 2021
Jak półprzewodniki wywróciły świat motoryzacji?
lis 05, 2021
Dodaj komentarz