Fabryka Daewoo-FSO. Fot. Cezary p, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4076063
Dokładnie dziesięć lat temu zakończył się ważny rozdział polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Z linii Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu zjechał ostatni pojazd.
23 lutego 2011 roku zakończyła się produkcja Chevroleta Aveo. Amerykańskie pojazdy były wytwarzane w warszawskiej fabryce przez cztery lata. Zamknięcie produkcji nastąpiło na skutek braku zamówień oraz wysokich podwyżek użytkowania gruntów.
Wcześniej, od 1996 r. – na mocy prywatyzacji zakładu – na Żeraniu powstawały auta koreańskiego koncernu Daweoo. Produkowane były m.in. lanosy, tico czy matizy, które w swoim czasie cieszyły się popularnością wśród polskich kierowców, ale także u naszych wschodnich sąsiadów.
Historia FSO
Nim jednak Fabryka Samochodów Osobowych została sprywatyzowana przez wiele lat stanowiła ważny element państwowego przemysłu motoryzacyjnego.
Budowa zakładu rozpoczęła się w sierpniu 1948 i trwała trzy lata. Koszt inwestycji szacowano na przeszło 400 milionów złotych, niemniej trzeba pamiętać, że mógł być on o wiele większy, gdyż fabryka była rozbudowywana.
Na warszawskim Żeraniu powstało kilka milionów samochodów. Najliczniej wyprodukowany pojazd w warszawskim zakładzie to fiat 125p, znany także jako „duży fiat”. Pracownicy FSO wytworzyli 1,5 mln sztuk tego samochodu. Drugie miejsce w tej kategorii zajmuje Polonez (1,06 mln samochodów). Koncern Daewoo utworzył tu prawie 800 tys. sztuk swojego pojazdu, a Chevrolet – 150 tys. sztuk.
Obecnie FSO nie prowadzi montażu pojazdów. Spółka oferuje wynajem powierzchni biurowych, produkcyjnych, magazynowych oraz terenów składowych.
Dodaj komentarz