
Fabryka Daewoo-FSO. Fot. Cezary p, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4076063
Dokładnie dziesięć lat temu zakończył się ważny rozdział polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Z linii Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu zjechał ostatni pojazd.
23 lutego 2011 roku zakończyła się produkcja Chevroleta Aveo. Amerykańskie pojazdy były wytwarzane w warszawskiej fabryce przez cztery lata. Zamknięcie produkcji nastąpiło na skutek braku zamówień oraz wysokich podwyżek użytkowania gruntów.
Wcześniej, od 1996 r. – na mocy prywatyzacji zakładu – na Żeraniu powstawały auta koreańskiego koncernu Daweoo. Produkowane były m.in. lanosy, tico czy matizy, które w swoim czasie cieszyły się popularnością wśród polskich kierowców, ale także u naszych wschodnich sąsiadów.
Historia FSO

Produkcja Fiata 125p. Fot. Wikimedia Commons.
Nim jednak Fabryka Samochodów Osobowych została sprywatyzowana przez wiele lat stanowiła ważny element państwowego przemysłu motoryzacyjnego.
Budowa zakładu rozpoczęła się w sierpniu 1948 i trwała trzy lata. Koszt inwestycji szacowano na przeszło 400 milionów złotych, niemniej trzeba pamiętać, że mógł być on o wiele większy, gdyż fabryka była rozbudowywana.
Na warszawskim Żeraniu powstało kilka milionów samochodów. Najliczniej wyprodukowany pojazd w warszawskim zakładzie to fiat 125p, znany także jako „duży fiat”. Pracownicy FSO wytworzyli 1,5 mln sztuk tego samochodu. Drugie miejsce w tej kategorii zajmuje Polonez (1,06 mln samochodów). Koncern Daewoo utworzył tu prawie 800 tys. sztuk swojego pojazdu, a Chevrolet – 150 tys. sztuk.
Obecnie FSO nie prowadzi montażu pojazdów. Spółka oferuje wynajem powierzchni biurowych, produkcyjnych, magazynowych oraz terenów składowych.
Podobne artykuły

#PolscyPrzemysłowcy: Baczewscy
paź 05, 2023
Dodaj komentarz