Fot. Bosch
Fot. Bosch
Fot. Bosch
Fot. Bosch
Sto metrów ciągu produkcyjnego. Czterdzieści cztery zautomatyzowane stacje montażowe wyposażone w zaawansowane systemy. Siedem nowoczesnych robotów. Tak w skrócie wygląda nowa linia produkcyjna, która została otwarta w polskiej fabryce Boscha – w Mirkowie.
iBooster 2. To właśnie produkcją tego urządzenia zajmą się pracownicy dolnośląskiej fabryki. Jest to innowacyjny komponent układu hamulcowego, którego podstawowe zadanie polega na skróceniu drogi hamowania pojazdu. Co więcej, urządzenie pełni też istotną przy hamowaniu z aktywnym tempomatem oraz przy hamowaniu awaryjnym.Stosuje się go głównie w pojazdach hybrydowych i elektrycznych.
„iBooster jest rozwiązaniem elektromechanicznym, niewymagającym użycia wspomagania próżni, która w pojazdach konwencjonalnych wytwarzana jest bezpośrednio przez silnik spalinowy lub pompę próżniową, w przypadku silnika diesla” wyjaśniają pracownicy Boscha w komunikacie prasowym.
Do 2027 r. aż 10 milionów samochodów powinno być wyposażonych w iBooster 2, wyprodukowanych w Mirkowie.
Fabryka 4.0
Budowa nowej linii produkcyjnej – o wartości 80 mln zł – trwała ponad dwa lata. Warto jednak zwrócić uwagę na nowoczesne wyposażenie fabryki. W stacjach montażowych zostały zainstalowane zaawansowane systemu kontroli, detekcji wizyjnej i dozowania. Oprócz tego, w fabryce ważną rolę pełnią czujniki, które na bieżąco rejestrują dane i wyniki, np. stanu maszyny, czy tempa produkcji.
– Na nowej linii maszyna sama informuje nas, która stacja montażowa pracuje zbyt wolno i wymaga korekty. To znacząco usprawnia pracę: jesteśmy w stanie sprawniej eliminować ewentualne nieprawidłowości i zapobiegać przestojom – wyjaśnia Mateusz Borgul, Kierownik Projektu uruchomienia linii iBoostera 2 w fabryce Bosch w Mirkowie.
Nowe kompetencje zespołu
Produkcja innowacyjnego urządzenia wiązała się także z koniecznością przeszkolenia pracowników. W tym celu grupa polskich inżynierów odbyła ośmiomiesięczny cykl szkoleń, który obejmował kwestie dotyczące samego iBoostera, jak i procesu montażowego urządzenia.
W dolnośląskiej fabryce Boscha pracuje 900 osób, w tym 60 inżynierów.
O znaczeniu ich pracy może świadczyć jedna z wypowiedzi Ulricha Schmidta, wiceprezesa Bosch Chassis Systems Control: – Podejmując decyzję o miejscu produkcji iBoostera 2, braliśmy pod uwagę wiele aspektów. Fabryka Bosch w Mirkowie posiada mocne atuty: na pewno duże znaczenie miały dla nas umiejętności i zaangażowanie całego zespołu. Cieszę się, że możemy dalej rozwijać produkcję innowacyjnych układów hamulcowych w Polsce – powiedział Schmidt.
Fabryka układów hamulcowych Boscha w Mirkowie funkcjonuje od 1996 roku. Jej pracownicy zajmują się produkcją zespołów mocy oraz podzespołów do układów hamulcowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Produkty z fabryki dostarczane są do znanych marek m. in. do BMW, Citroena, Fiata, Forda, Nissana, Opla/GM, Peugeota, Renault, Suzuki czy Toyoty.
Źródło: Bosch.
Dodaj komentarz